
«Γκάζι» στις επενδύσεις εφοδιαστικής αλυσίδας. | Revival Consulting Services S.A.
Σε μία από τις πιο αναπτυσσόμενες και «περιζήτητες» αγορές εξελίσσονται τα logistics στη χώρα μας που, αν και καθυστέρησε να αναπτυχθεί τουλάχιστον μία δεκαετία, πατά πλέον «γκάζι», με τις μεγάλες διεθνείς και εγχώριες εταιρείες να διεκδικούν κομμάτι της πίτας του κλάδου της εφόδιαστικής αλυσίδας.
Λίγο πριν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την κατασκευή του πρώτου εμπορευματικού κέντρου στην χώρα μας πολλές εταιρείες είτε έχουν ξεκινήσει την υλοποίηση αποθηκών είτε προσπαθούν να «κερδίσουν» θέση στο Θριάστο Πεδίο μέσω συμφωνίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δεν είναι τυχαίο ότι την Παρασκευή κατά τη διάρκεια του 20ού Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Nicholas Jennett έδωσε το «πράσινο φως» σε εταιρείες με επιχειρηματικό πλάνο τριετίας ή πενταετίας στο κλάδο της εφόδιαστικής αλυσίδας να προχωρήσουν στις επενδύσεις τους με χρηματοδοτική κάλυψη της ΕΤΕπ. Μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η χρηματοδότηση θα είναι άμεση υπό την ευρωπαϊκή τράπεζα, αν τα επενδυτικά πλάνα είναι πάνω από 5 εκατ. ευρώ, ενώ αναφερόμενος στις μικρότερες επενδύσεις υποστήριξε ότι μπορούν να καλυφθούν μέσω των συνεργαζόμενων ελληνικών τραπεζών.
Για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων στα logisitcs μέσω ΕΣΠΑ, αλλά και άλλων προγραμμάτων, έκανε λόγο και η υφυπουργός Οικονομίας Θ. Τζάκρη, η οποία έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανανέωση του στόλου των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο.
Σημειώνεται ότι ο τζίρος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας φτάνει τα 19,8 δισ. ευρώ (περίπου το 11% του ΑΕΠ της χώρος). Στον χώρο δραστηριοποιούνται έμμεσα ή άμεσα περίπου 30.000 επιχειρήσεις.
Η Cosco
Αν και δεν κατέθεσε δεσμευτική προσφορά για το Θριάσιο Πεδίο, ο κινεζικός κολοσσός αποφάσισε να επενδύσει στο Θριάσιο μέσω ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ηγεσία της Cosco έχει πραγματοποιήσει ήδη επαφές με την Trenitalia, που αναμένεται να εξαγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στόχος είναι η συνεργασία στο εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου, όπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει δικαίωμα χρήσης δύο μεγάλων υποθηκευτικών χώρων.
Η Cosco διεκδικεί θέση στο πρώτο εμπορευματικό κέντρο της χώρος διότι φορτία που φτάνουν στον Πειραιά αναζητούν αποτελεσματικό και ανταγωνιστικό τρόπο προώθησής τους στην εγχώρια αλλά και στην ευρωπαϊκό αγορά.
Οι επενδύσεις
Σημειώνεται ότι ήδη έχουν ολοκληρωθεί επενδυτικά σχέδια στην εφοδιαστική αλυσίδα. Την Πέμπτη το απόγευμα εγκαινιάστηκαν υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο της DB Schenker, της θυγατρικής των γερμανικών στδηροδρόμων Deutsche Bahn που δραστηριοποιείται στην αγορά των ολοκληρωμένων υπηρεστών logistics, νέες κτιριακές εγκαταστάσεις αποθηκευτικών χώρων 6.000 τετραγωνικών στον Αυπρόπυργο. Μερικές μέρες νωρίτερα, η επίσης γερμανική DHL, θυγατρική της Deutsche Post, εγκαινίασε παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου Ευρώπης, του Τζον Πίρσον, νέες εγκαταστάσεις στον χώρο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για τις υπηρεσίες ταχυμεταφαρών της.
Το θριάσιο
Στην τελική ευθεία έχει μπει ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου εμπορευματικού κέντρου της χώρος στο Θριάσιο Πεδίο, όπου μέχρι το τελος του χρόνου θα έχει επιλεγεί ανάδοχος.
Συγκεκριμένα τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται από τη διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ να ανακηρυχθεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Goldair προσωρινός ανάδοχος της παραχώρησης έκτασης 588 στρεμμάτων. Στόχος της διοίκησης της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι μέσα στο διάστημα Απριλίου – Ιουνίου 2017 να έχουν ληφθεί οι απαραίτητες εγκρίσεις και να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου που θα αλλάξει τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές της χώρος μας.
Πριν από τη λήξη του χρόνου θα γίνει και η δημοπράτηση του εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη, ενώ σχεδιασμός της ΓΑΙΑΟΣΕ περιλαμβάνει και δύο ακόμα εμπορευματικά κέντρα που θα δημοπρατηθούν μέσα στο 2017 και συγκεκριμένα αυτό της Αλεξανδρούπολης και της Λαρίσης.
Τα επόμενα βήματα
Σειρά ενεργειών για την υλοποίηση της στρατηγικής στο να αναδειχθεί η Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτισηνατολκός Ευρώπης και να εκσυγχρονιστεί το σύστημα εμπορευματικών μεταφορών και Logistics της χώρας, προωθεί ήδη το υπουργείο Οικονομίας.
Το έργο του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανιαγωνιστικότητας μέσα σε λιγότερο από 9 μήνες από την σύσταση του έχει πραγματοποιήσει μεγάλο έργο γνωμοδοτήσεων και έχει δώσει απαντήσεις σε καίρια θέματα που αφορούν το χώρο της Εφοδιαστικής, όπως οι Αδειοδοτήσεις Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής, τα Πράσινα Logistics, οι συγκοινωνιακοί κόμβοι, τα City Logistics και τα Αστικά Κέντρα Ενοποίησης Εμπορευμάτων.
Παράλληλα προωθείται η έγκριση και εξειδίκευση του Προγράμματος Ενίσχυσης Επιχειρηματικών Πάρκων Τοπικής Εμβέλειας για τη μεταποίηση και την εφοδιαστική αλυσίδα. Πρόκειται για νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ συνολικού προϋπολογισμού ύψους 40 εκατ. ευρώ στόχος του οποίου είναι η δημιουργία σύγχρονων επιχειρηματικών και βιομηχανικών υπόδομών και υποδομών logistics στις περιφέρειες της χώρας, οι οποίες αναμένεται να συμβάλουν ουσιαστικά στις τοπικές οικονομίες. Προωθείται, επίσης, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, στον οποίο η Εφοδιαστική Αλυσίδα αποτελεί έναν από τους εννέα στρατηγικούς τομείς ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας.
Τελος υλοποιούνται προγράμματα μέσω ΕΣΠΑ για την ενίσχυση της αγοράς των Logistics όπως το Πρόγραμμα «Αναβάθμιση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων» και το Πρόγραμμα «Κατάρτιση και πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα».
Πηγή: εφημερίδα “ΗΜΕΡΗΣΙΑ”